neděle 10. září 2017

Hala Daimler

Minulý pátek jsem se zcela náhodou od známého dozvěděla o hale, kterou má vystavět CTP. Nejdříve jsem si myslela, že hala bude hned za stávající halou CTP a „rostoucí“ halou pro MAKRO. Nevěděla jsem, že CTP má již zakoupeny pozemky i v Úžicích. Začala jsem hledat na internetu a našla článek z 21. srpna na E15.cz Severně od Prahy se chystá obří sklad Daimleru pro Evropu. Část budou obsluhovat jen roboti, v kterém se píše Dokumentace předložená v procesu EIA už ale odkryla detaily stavby. Mimo jiné z ní vyplývá, že sklad bude téměř dvojnásobně velký než hala Amazonu v Dobrovízi. Logistické centrum bude mít 229 tisíc metrů čtverečních.  To je velikost téměř tří pražských Karlových náměstí. Větší sklad v České republice zatím není. Plán na výstavbu obřího skladu se zatím drží v přísné tajnosti. Developer o něm dosud s úřady komunikuje jen jako o „projektu Lord“. Žádost o ekologický posudek EIA navíc neobsahuje ani jméno CTP.“  

Začala jsem tedy hledat na portále cenia a opravdu jsem našla záměr s názvem Objekt D 8.7. Dozvěděla jsem se, že záměr byl Krajským úřadem zveřejněn již 22. srpna a dotčené obce mají 20 dní na vyjádření, tedy termín do 11. září. Ptala jsem se na OÚ, proč záměr nemáme vyvěšený a dozvěděla jsem se, že dokumentace je zatím na poště v Úžicích nevyzvednutá.

Obvolala jsem starosty okolních obcí, starostům na které jsem nenašla telefon jsem odeslala e-mailem informaci o hale pro Daimler, informovala jsem i spolky v okolních obcích. Nikdo z okolních starostů se kterými jsem mluvila o žádné hale nevěděl!

Našla jsem i další článek na Echo24.cz Praha v obležení obřích skladů. Jsou lepší pracovní místa, nebo zničené silnice?, kde jsem se dozvěděla: Výhodné je to ale především pro zahraniční firmy. Středočeské obce jsou pro ně ideální vzhledem k blízkosti k letišti i s ohledem na mnohem nižší náklady, než by měly například v západní Evropě. Sklady jsou přitom určeny pro zahraniční odbyt, nikoli pro Českou republiku. Přidaná výrobní hodnota je ale nulová.

Bohužel zde máme "ideální místo" pro sklad pro Daimler kousíček od Prahy a vlastně hodinu do Německa, zároveň blízko u mezinárodního letiště Vodochody, které má opět zelenou. Ideální stav a důvod k utajení. 

V dalším článku, který vyšel již letos v únoru Mercedes hledá místo pro obří sklad a Česko je ve hře. Má být ještě větší, než postavil Amazon se dočteme: „Lokalita by mohla být pro sklad automobilky atraktivní. V relativně blízkém okolí jsou výrobci prakticky všech myslitelných autodílů. Navíc je centrálně umístěna mezi všemi závody koncernu Daimler. Motorárna je plánována v polském městě Jawor západně od Vratislavi. Polská strana chce v dalších letech kolem tohoto města postavit rychlostní silnici směrem k české hranici, ke které Češi budují dálnici D11. Do pěti let by tak tato motorárna měla být dálnicí spojena s Prahou a cesta přes ni bude nejvýhodnější i ve směru do německých továren Mercedesu.

Máme proti sobě silného soupeře CTP, který staví bez ohledu na to, zda má či nemá stavební povolení a zatím mu to všude vychází mimo Hradce Králové.


Každopádně dokumentaci jsem pročetla a zítra na pracovní schůzce zastupitelů, budu požadovat, aby byl za obec Kozomín zaslán důrazný požadavek na velkou EIA (kompletní posuzování vlivu na životní prostředí), abychom nedopadli jako s Amazonem v Dobrovízi:  „samozřejmě kamionová doprava, která zásobuje ty skladové areály v obci, velmi narostla. Největším problém je to, že pro kamiony je nedostatečný počet parkovacích stání. To znamená, že stojí okolo komerční zóny prakticky úplně všude, hlavně na příjezdové cestě, která je nazvaná ulice K Amazonu.

Dle dokumentace k hale má od haly přijíždět a odjíždět 2100 aut denně a k dalším halám další 4000!
Kozomín má zastavěno 100 000 m2 a hala Daimler je 229 000 m2.


Žádné komentáře:

Okomentovat